Året 2010 i text, text, text

Kanske lite sent men det gör inget tycker jag. En summering och sammanfattning av året som passerade.
Året började med en förkylning som vanligt, ett silver i senior-DM med Avan och en massa stressande med projektarbete och arbete i skolan. Februari var nog likadan, ännu mer arbete med projektarbetet som lämnades in i mitten på april. Projektarbetet var nog det roligaste men också det jobbigaste jag någonsin har gjort i hela mitt liv, men jag är så stolt över vad jag ändå gjorde. Jag är jäkligt nöjd med min kollektion. Jag är väldigt nöjd med mig själv och min insats i skolan under gymnasiet över huvud taget.
Det blev inte så mycket att vara i stugan för min del, vilket jag finner lite sorgligt. Eller kanske vemodigt, jag är dålig på att dra ett streck mellan de två betydelserna. Jag var jättemycket i stugan när jag var liten och nu har jag blivit vuxen och shit.
Sen åkte jag på en galet rolig resa till Barcelona med det älskade laget. Bland det roligaste jag har gjort i mitt liv, det blev inte mycket basket men mycket annat, många fina minnen. Detta i början på maj. Jag kom tillbaka till verkligheten direkt efter jag klivit av planet till en minimodevisning på vårmässan i Arcushallen. Och resten av maj fick jag ligga i och jobba som ett djur med förberedelser för vår egen modevisning samt att göra klart min balklänning och studentklänning.
Till slut kom dagen, onsdag den 2 juni. Modevisningen. Den underbara dagen som bara flöt på utan större missöden än trasiga strumpbyxor och smått förstörda frisyrer. Jag njöt av varenda sekund och visningen vart den bästa jag har varit med på, den bästa enligt lärarna också. Jag hade de finaste modellerna jag kunde ha och allt var helt perfekt.
Nästan en vecka senare var det bal, inte så roligt som jag hade hoppats på kanske men det viktigaste, ALLA var sjukt fina. Jag var mycket nöjd över min outfit om jag får vara ärlig.
Onsdagen innan studenten hade vi ännu en liten modevisning, denna gången på Havremagasinet i Boden. Efter väntade en fiesta hemma hos Stina med samhälls och natur från Björknäs. Jag hade verkligen inga förväntningar på kvällen och hade klätt ut mig till "Ful". Varför jag valde det är för mig en gåta, "Ryskt Beatles-fan" hade varit en bra titel på mig istället. Men hur som helst, det vart en galen kväll, Skalman hade sin Sup- och skålklocka under hatten och det var en mycket fin idé. Träffade min Toby där också. Le Stålman.
Sedan studenten, finfin avslutning med frukost i Hermelinsparken och fotografering. Sedan var det förstås fika inne i sysalen innan vi gick på stipendieutdelningen. Jag fick världens chock när jag fick Nordisk Designskolas stipendium och började töntgråta litegrann. Det var inte vad jag tänkte mig, men glad blev jag. Sedan följde sedvanlig fulsång på trappen utanför språklådan och efter det en tur på flaket. Med slut röst och en begynnande förkylning åkte jag nöjt hem för att börja peppa för kvällen.
Efter världens kortaste förfest hos Terese med väldigt mycket ilska över de utlovade förköpen som inte existerade åkte vi in mot Olivers och ställde oss i kön. Vi fick vänta sådär lagom länge och kom till slut in, till och med Rebecka. Det var riktigt härligt minsann! Vi dansade hela kvällen och var vakna hela natten och kom till slut hem, smutsig, trött och med freebran halvt lossnad.
Jobbade på Åhléns i Boden hela sommaren, var en massa med Tobbe, gjorde en massa mysroliga saker med mina amigas under hela sommaren. Men all värme missade när jag var instängd på nedre plan på Åhléns. Fångad bland kuddar och Kirschstänger hade jag en egen liten värld nästan.
Sommaren övergick i höst, jag fyllde 19 och anordnade en fin kändisfest. Bland de kändisarna som dök upp fanns bland andra prinsessan Madelene, Kitty Jutbring, Katy Perry x2, Lady Gaga och Thomas DiLeva.
Det blev ingen basket för mig i höst då vi lade ner laget och jag jobbade såpass lustiga tider att jag inte skulle kunna vara med på träningar och matcher jämt om jag började med ett annat lag. Plus att jag kände mig klar med basket just nu, ville inte ha en massa förpliktelser som lottförsäljning och att ständigt närvara på träningar och matcher. Fortsatte att jobba extra på Åhléns men bestämde mig för  att plugga på LTU till våren då jag fick reda på att Åhléns skulle läggas ner.
Åkte en sväng till Mainz i Tyskland och hälsade på min kära Lina. Hade den roligaste helgen någonsin i Tyskland. Riktigt, riktigt kul var den. Lite sömn och många härliga människor träffades på. Galet fin alkoholtävling. Inte. Hemma blev det många, många utgångar på Stuk med Jonna, Sofie och min nya studentkompis Adam, även kallad Styrbjörn.
Hade det rätt tungt ett tag, tungt med en smärre höstdepression. Inget farligt, var bara sådär less och trött på allt och orkade inte göra något. Men som det alltid är tar man sig förbi det där. Det är väl egentligen inte någon riktig depression, en tung period, vad vet jag?
Sen vart det december och jag jobbade en massa. Hann med att åka till Stockholm över dagen och shoppa loss, köpa en del julklappar och sådant. Hittade en jättebra tygaffär, Tygverket hette den. Den ligger undangömd på en gata som jag inte minns namnet på, på Södermalm relativt nära Medborgarplatsen. Det fanns så mycket tyger att om man gör som jag brukar göra, gå in i en tygaffär och titta på tygerna för att få idéer, så var det omöjligt att hitta något. Det fanns galet mycket olika tyger överallt och man behövde nästan en guide för att kunna navigera där. Som tur var hade jag bestämt vad jag skulle ha och hittade ett jättefint, men jättedyrt tyg. Av det sydde jag en skön skjorta åt Tobbe. Mycket nöjd över den vart jag.
Sen blev det jul, vi var hos min morbror och det var väl helt okej. Mina jular brukar inte vara några asroliga jular, men den här var helt klart en av de bättre. Inte den bästa julklappsskörden, men det är inte hela världen, eller hur?!
Mellandagarna spenderades på Åhléns, jobbade, jobbade, jobbade, men pengar ska jag väl få. Nyårsafton firades i nyktert tillstånd som chaufför åt alla som åkte mellan Bälinge och Luleå. Det var ändå kul tyckte jag, fick vara med de jag tycker om. Basketlaget (eller största delen åtminstone) och några kompisar till folk i laget. Och Lina var hemma!
Sen tog året slut.
Ett bra år tycker jag.

2011 blir nog också ett bra år, men mer en transportsträcka känns det som. Börjar snart på LTU där jag ska läsa Engelska A hela vårterminen. Till hösten har jag förhoppningsvis kommit in på någon av de olika designskolorna jag vill gå på. Men kommer jag inte in på någon av dem ska jag nog flytta hemifrån och jobba någonstans, möjligtvis plugga någon enstaka kurs eller så.
Spännande.


Kommentarer

Vad tycker du?

Namn:
Klicka här om du är lat

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din historia:

Trackback
RSS 2.0